JOI, 30 MARTIE 2023 COPIII GRĂDINIȚEI CU PROGRAM NORMAL RUȘEȚU VOR PARTICIPA LA ACTIVITATEA CRCULUI PEDAGOGIC AL PROFESORILOR PENTRU ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR DIN ZONA
Proiect didactic cerc pedagogic 2023
PROIECT DIDACTIC
DATA: 30.03.2023
UNITATE DE ÎNVĂȚĂMÂNT: GRĂDINIȚA CU PROGRAM NORMAL RUȘEȚU – structură a LICEULUI TEHNOLOGIC RUȘEȚU
GRUPELE DE PREȘCOLARI ȘI CADRELE DIDACTICE:
- Grupa mică „Iepurașii” – prof. înv. preșcolar Axinte Claudia Virginia;
- Grupa mijlocie „Fluturașii” – prof. înv. preșcolar Sava Daniela Veronica;
- Grupa mare A „Albinuțele” – prof. înv. preșcolar Roșu Alina Nicoleta;
- Grupa mare B „Buburuzele” – educ. Mihai Diana Adriana;
TEMA SĂPTĂMÂNALĂ INDEPENDENTĂ: „NE JUCĂM ÎN NATURĂ”
TEMA ZILEI: „VIAȚA DIN NATURĂ”
TEMA ACTIVITĂȚII: „ÎN AJUTORUL LUI RILĂ-IEPURILĂ”
FORMĂ DE REALIZARE: Activitate de tip outdoor
DOMENII DE DEZVOLTARE:
- DEZVOLTARE FIZICĂ, A SĂNĂTĂȚII ȘI IGIENEI PERSONALE;
- DEZVOLTARE COGNITIVĂ ȘI CUNOAȘTEREA LUMII;
DIMENSIUNI ALE DEZVOLTĂRII:
A.1. Motricitate grosieră și motricitate fină în contexte de viață familiare;
E.1. Relații, operații de deducții logice în mediul apropiat;
E.3. Caracteristici structurale și funcționale ale lumii înconjurătoare;
COMPORTAMENTE VIZATE:
- Identifică elementele caracterisice ale unor fenomene/relaţii din mediul apropiat;
- Realizează, în mod dirijat, activități simple de investigare a mediului, folosind instrumente şi metode specifice;
3.1. Evidenţiează caracteristicile unor obiecte localizate în spaţiul înconjurător;
3.3. Descrie unele caracteristici ale lumii vii, ale Pământului şi Spaţiului.
SCOPUL ACTIVITĂȚII:
- Dezvoltarea atitudinii pozitive față de natură prin implicarea și realizarea de activități de explorare a spațiului educațional;
OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
O1 – să execute mișcări simple, în acord cu indicațiile propunătorului, în parcurgerea traseului aplicativ propus;
O2 – Fiecare preșcolar va planta fire de panseluțe în spații special amenajate din curtea grădiniței în spiritul iubirii pentru natură și mediu, verbalizând acțiunea realizată (item specific pentru nivel I) și descriind acțiuni de realizat pentru îngrijirea florilor (item specific pentru nivel II)
O3 – Fiecare preșcolar va realiza acțiuni specifice activității de a construi (utilizarea ciocanului, mânuirea cuielor, echiparea cu echipamente de protecție) un gard din lemn pentru căsuța iepurașului, utilizând stinghii din lemn și unelte din jucărie. (se consideră atins obiectivul dacă preșcolarii de nivel I cunosc și mânuiesc corespunzător instrumentele de lucru, iar preșcolarii de nivel II reușesc să monteze gardul iepurașului cu sau fără sprijin).
O4 – Fiecare preșcolar va denumi și descrie succint părțile componente ale unei plante în urma observării ei directe și nemijlocite, precum și procesul de creștere al acesteia; obiectivul se consideră atins dacă preșcolarii de nivel I denumesc părțile componente ale plantei (item specific pentru nivel I), iar preșcolarii de nivel II descriu succint condițiile și procesul de creștere a plantei observate.(item specific pentru nivel II)
O5 – Fiecare preșcolar va realiza cel puțin o compoziție plastică originală prin tehnica picturii pe suprafețe din lemn și piatră, având ca temă „Insectele – viețuitoarele din iarbă” (pentru nivelul I de vârstă se consideră atins obiectivul dacă preșcolarii respectă specificul tehnicii de lucru; pentru nivelul II de vârstă se consideră atins obiectivul dacă preșcolarii se încadrează în spațiul plastic dat și adaugă elemente de detaliu lucrării;
O6 – să găsească oușoarele de ciocolată în parcurgerea traseului aplicativ, respectând indicațiile date.
STRATEGII DIDACTICE:
METODE ȘI PROCEDEE: conversația, explicația, demonstrația, observarea dirijată și independentă, exercițiul, jocul de construcție, jocul de rol.
MATERIALE DIDACTICE: panglici, ecusoane, costum de iepuraș, căsuță din plastic, șipci din lemn, jucării-unelte de construcție (ciocan, cuie, șuruburi, cască, mănuși), cauciucuri, flori, unelte de grădinărit din jucărie (stropitoare, lopățele), rondele de lemn, acuarele acrilice, pensule, pahare de pictură, șervețele umede, pietre, șorțulețe, plante, ghivece transparente, semințe de morcovi, plante în diferite stadii de creștere, stegulețe, ouă de ciocolată, coșulețe, recompense.
FORME DE ORGANIZARE: frontal, individual, pe grupe.
RESURSE UMANE IMPLICATE: preșcolarii, cadrele didactice, iepurașul Rilă-Iepurilă.
BIBLIOGRAFIE:
https://www.edu.ro/sites/default/files/Curriculum%20ET_2019_aug.pdf
SCENARIUL DIDACTIC
Activitatea debutează cu pregătirea copiilor pentru centrele liber-alese. La ora fixată, preșcolarii se adună în coloană în curtea grădiniței, în ordinea grupelor, unde vor face cunoștință cu personajul zilei, Rilă-Iepurilă. Acesta este supărat că vulpea Roșcățica i-a răscolit gospodăria, lăsând multă dezordine în urma ei (etapa de captare a atenției). Educatoarele adresează copiilor următorul mesaj cu rol de anunțare a temei și a obiectivelor: „iepurașul ne-a rugat pe noi, copiii din grădiniță, să îi oferim o mână de ajutor pentru ca gospodăria lui să redevină frumoasă și ordonată.”
Iepurașul le oferă copiilor indicii/ sfaturi despre ceea ce au de făcut pe parcursul zilei, îndrumându-i spre centrele de activitate cu ajutorul unor indicatoare. Activitatea debutează prin tranziția:
„Bat din palme clap-clap-clap,
Din picioare trap-trap-trap,
Ne învârtim, ne răsucim
Și spre centre noi pornim.
Hai la dreapta tot așa,
Și la stânga, tot așa.
Ne-aplecăm, ne ridicăm,
Spre sectoare ne-ndreptăm.”
În etapa de realizare a activităților pe centre de interes, copiii sunt îndrumați către centre prin indicatoare colorate similar eșarfelor pe care ei le poartă pentru delimitarea echipelor.
Cadrele didactice coordonează activitatea specifică centrelor de interes, explicând copiilor sarcinile în mod clar, coerent și în termeni accesibili și îi ajută pe cei care au nevoie de sprijin. Centrele de interes sunt organizate în felul următor:
- CENTRUL CONSTRUCȚII: „GARDUL IEPURAȘULUI”
Activitatea specifică acestui centru este de a construi gardul din jurul căsuței iepurașului cu șipci puse la dispoziție, prin fixarea lor de un suport anterior realizat și prin folosirea uneltelor de construcție de jucărie (ciocan, cuie, șuruburi din plastic), realizând o structură de gard.
- JOC DE ROL: „MICII GRĂDINARI”
Pentru a-l înveseli pe iepuraș, copii vor planta în grădina lui panseluțe. Pentru aceasta au nevoie de lopățele din plastic și stropitori pentru a planta panseluțele în cauciucurile pregătite anterior, tăiate și așezate sub formă de floare.
- ARTĂ: „ÎMPODOBIM NATURA”
Pentru acest sector, copiii vor redecora curtea iepurașului cu tablouri, picturi realizate pe lemn, pietre, reprezentând buburuze, albine, insecte, elemente din natură, specifice sezonului, folosind următoarele materiale: acuarele, pensule, rondele de lemn, pietre, pahare de apă, șorțulețe.
- ȘTIINȚE: „CREȘTEM CA NATURA”
Cu intenția de a-și forma o imagine concretă despre plante, mai ales că iepurașul va avea plante în grădina sa, copiii vor observa liber, dar și dirijat, etapele de creștere a unei plante, cu părțile ei componente, având în față aceeași plantă în diferite etape de creștere. Prin conversație și observare, copiii vor reuși să enumere părțile componente și să descrie succint procesul de dezvoltare. Prin întrebări de dirijare a observării, copiii vor fi capabili să descrie care sunt factorii ce influențează creșterea plantelor, de ce au ele nevoie, cum le îngrijim și ce le oferim: apă, aer curat, lumină, căldură, iubire.
După finalizarea activităților pe centre va avea loc tranziția „Iepurașii somnoroși” pentru a regrupa colectivul de copii.
- JOCURI ȘI ACTIVITĂȚI LIBER ALESE 2: „Vânătoarea de comori” – traseu aplicativ
Copiii se regrupează pentru a participa la vânătoarea de comori organizată de iepuraș, descoperind pe traseu ouă de Paște. Locul în care acestea se află este subtil marcat de un indicator cu fața iepurașului. Se dă startul traseului aplicativ, cadrele didactice anunțând că va câștiga aceea echipă care adună cele mai multe ouă de Paște. Copiii adună ouăle de ciocolată în coșuri delimitate de culorile echipelor lor. La finalul cursei, iepurașul împarte ouăle de ciocolată tuturor copiilor. Se apreciază verbal modul în care copiii s-au descurcat și sunt recompensați de Rilă-Iepurilă.